Glas wordt geproduceerd via een zeer nauwkeurig, geautomatiseerd productieproces. Toch kan het voorkomen dat er visuele fouten in het glas zitten. Via onderstaande glastester volgens DIN EN 1279 kan zelf beoordeeld worden of deze visuele fouten binnen de garanties vallen.

Download hier de ‘Beoordelingsrichtlijnen glas’. 

Het kan ook voorkomen dat er een breuk in de ruit verschijnt. Doorgaans valt een breuk of gescheurde ruit na de oplevering NIET onder de garantie. Slechts in één situatie heb je recht op gratis herstel door ons; wanneer de ruit is gescheurd ten gevolge van de montage. Oftewel, wanneer het glas is beschadigd door bijvoorbeeld een spijkertje. In alle andere gevallen is er geen sprake van garantie. 

De meeste breuken en scheuren ontstaan namelijk ten gevolge van thermische spanningen in het glas. Deze zogenaamde ‘thermische breuken’ ontstaan wanneer er temperatuurverschillen van meer dan 20-30 graden in het glasoppervlak ontstaan. Dit komt bijvoorbeeld door slagschaduw/(rol)gordijnen of het afplakken van ramen. Thermische breuken vallen niet onder de garantie, maar worden wel vergoed door de glasverzekering. 

Om te kunnen vaststellen wat de exacte oorzaak van de breuk is (montage of thermische breuk), moet de ruit eerst gedemonteerd worden. Mocht het een thermische beuk zijn, dan brengen wij de kosten van de vervanging in rekening. Vervolgens kun je deze declareren bij je verzekering. Het is wel verstandig de schade van tevoren te melden bij je verzekering en goedkeuring te vragen voor reparatie. Hiermee voorkom je dat er achteraf onenigheid ontstaat wanneer de schade al is gerepareerd.
 

Problemen